Summer School Villa Verbeelding 2025
Sebastiaan Van Doninck

Foto: Inge Delee
Workshop in Nederlands (met vertaling in het Engels)
NL
Biografie
Sebastiaan Van Doninck groeide op in een pleeggezin in Gierle, op de boerderij van zijn ouders. Hij studeerde Illustratie aan Sint Lucas Antwerpen.
In 2002 studeerde hij met grote onderscheiding af met een Masterproject waarvoor hij Oscar Wildes verhaal De zelfzuchtige reus tot een nostalgische, woordeloze graphic novel bewerkte. De eerste jaren na zijn studies werkte hij aan tal van geïllustreerde prentenboeken waar hij ook al een paar keer mee in de prijzen viel (o.a. de Boon Literatuurprijs voor Kijk dan toch!). Zijn boeken zijn vertaald in meer dan 26 verschillende talen.
De laatste jaren verschuift zijn focus veel meer naar een eigen, autonome praktijk als voedingsbodem en maakt hij naast illustratiewerk ook schilderijen, tekeningen, grafiek en keramiek.
"Werk niet om de goedkeuring van anderen te krijgen, maar vertrek vanuit iets oprecht persoonlijks. Het resultaat ziet er misschien knullig uit, maar als het raakt, is het goed. Een illustratie te mooi, te glad of te juist maken, creëert afstandelijkheid.”
- Sebastiaan Van Doninck, interview Iedereen Leest
Illustratie: Sebastiaan Van Doninck
Wat mag je verwachten?
“We gaan stap voor stap aan de slag met olieverf (al dan niet op waterbasis). Wat is de basistechniek? Hoe bekom je het typische karakter van dit veelgeprezen medium? Hoe verloopt je denk- en voorstudieproces? Hoe ga je aan de slag met overlopers en blenders? Hoe kun je extra structuur en diepte bekomen in deze dekkende techniek? Wat met verschillende aanvullende mediums?
We lichten samen een tipje van de sluier van deze magische techniek en gaan voor persoonlijke schilderwerkjes." - Sebastiaan Van Doninck
Met welke materialen en technieken ga je werken?
Olieverf (al dan niet op waterbasis) en acrylverf.
Wat neem je zelf mee?
- Harde borstels (varkensharen) in verschillende formaten
- Zachte borstels met ronde top
- Middelgrote schildersborstel
- Puntige penselen in verschillende formaten
- Paletmesje (fijn om te mengen en middelgroot om aan te brengen)
- Grote bokaal voor water, afsluitbare bokaal voor geurloze terpentijn en extra afsluitbare bokaal voor medium
- Slechte spons
- Bamboestok van +/- 1 meter
- Wattenstaafjes, stokjes, slechte vork, ...
- Eventueel haardroger
- Lichte, houten plaatjes om te schilderen ( 3 x 20 à 30 cm + 1 x 30 à 40 cm, meer mag altijd). Triplex is hier perfect voor, geen schildersdoek.
- Duct tape
- Doos met laden of systeem om (nat) werk veilig te transporteren
- Schuurpapier
- Tekenmateriaal en schetsboek
- Eventueel masker ter bescherming (terpentijn)
- Schort en slechte schilderskleding (vlekken gaan er nooit meer uit)
Wij zorgen voor:
- Olieverf in basiskleuren (citroengeel, magenta, kobaltblauw, wit en eventueel ook burnt sienna, ultramarijn, zwart, ...)
- Acrylverf in basiskleuren
- Sneldrogend medium
- Reukloze terpentijn
- Gesso
- Ezels
- Vodden
- Rakeltje (voor zeefdruk)
- Plexiplaatjes A4
Meer over Sebastiaan vind je op via zijn website, Facebook en Instagram.
Praktische info vind je hier.
Illustratie: Sebastiaan Van Doninck
Workshop in Dutch (with translation in English)
EN
Bio
Sebastiaan Van Doninck grew in a foster family in Gierle, on his parents' farm. He studied Illustration at Sint Lucas Antwerp.
In 2002, he graduated magna cum laude with a Master project for which he adapted Oscar Wilde's story 'The Selfish Giant' into a nostalgic, wordless graphic novel. The first years after his studies he worked on numerous illustrated picture books which won him several prizes (including 'de Boon Literatuurprijs' for 'Kijk dan toch!). His books have been translated into more than 26 different languages.
In recent years, his focus has shifted much more towards his own autonomous practice as a breeding ground and, in addition to illustration work, he makes paintings, drawing, graphics and ceramics.
What to expect?
"We will start working step by step with oil paint (water-based or not). What is the basic technique? How do you obtain the typical character of this acclaimed medium? How do you go about your thinking and preliminary study process? How do you get started with defectors and blenders? How can you achieve extra structure and depth in this opaque technique? What about different additional mediums?
Together we take a sneak peek at this magical technique and go for personalized paintings." - Sebastiaan Van Doninck
What materials and techniques will you be working with?
Oil paint (water-based or not) and acrylic paint.
What to bring?
- Hard brushes in different sizes
- Soft brush with round tip
- Medium-sized painting brush
- Pointed brushes in different sizes
- Palette knife (fine for mixing and medium for applying)
- Large goblet for water, sealable goblet for odorless turpentine and additional sealable goblet for medium
- Sponge
- Bamboo stick of +/- 1 meter
- Cotton swabs, sticks, bad fork, ...
- Hair dryer (optional)
- Light, wooden plates to paint (3 x 20 to 30 cm + 1 x 30 to 40 cm, more is always allowed). Plywood is perfect for this, no canvas.
- Duct tape
- Box with drawers or system to safely transport (wet) work
- Sandpaper
- Drawing materials and sketchbook
- Mask for protection (turpentine)
- Apron and painters clothing (stains never comme off)
We take care of:
- Oil paint in basic colors (yellow, magenta, cobalt blue, white, eventually burnt sienna, ultramarine, black, ...)
- Acrylic paint in basic colors
- Fast drying medium
- Odorless turpentine
- Gesso
- Rags
- Squeeguee (or screen printing)
- Plexi sheets A4
- Easels